صفحه اصلی > اخبار معاونت ها > معاونت بهداشتی 


مقاله / نکات تغذیه ‌ای برای روزه‌ داری در فصل‌ گرما
 

تشنگی و گرسنگی در ماه‌رمضان وضعیت ویژه‌ای را برای افراد روزه‌دار ایجاد می‌کند. بسیاری از روزه‌داران در این ماه ممکن است خستگی، بی‌حوصلگی، سردرد، گرفتگی عضلات، مشکلات کلیه، دردهای معده و... را تجربه کنند. دلیل عمده این حالات، کاهش مصرف مواد غذایی مورد نیاز بدن است. روزه گرفتن در تابستان، با وجود گرما و ساعات طولانی برای تحمل گشنگی و تشنگی، کار روزه‌داران را سخت‌تر می‌کند. با این‌وجود، می‌توان راه‌هایی را برای تحمل فشارِ کمتر روزه در این ایام به‌کار بست تا به بدن نیز صدمه کمتری وارد شود. برای بالا بردن تحمل بدن در این ماه و آسان‌شدن روزه‌داری، در کنار این‌که بدن نیز در سلامت بیشتری قرار گیرد، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد.

1.       تا جای ممکن سحری را از وعده‌های غذایی ماه رمضان حذف نکنید. نتیجه نخوردن سحری، عدم دریافت کربوهیدرات در طولانی‌مدت، اُفت قند خون، بی‌حالی، سردرد، ضعیف‌شدن اعصاب و... است. 

2.       برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید، بهتر است در برنامه غذایی سحری، از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود، پرهیز کنید.

3.       سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.

4.        خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

5.       بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

6.       سعی کنید در ماه رمضان میوه های آبدار و سبزیجات بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

7.       بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید. خوردن چای پررنگ، منجر به دفع شدن آب بدن می‌گردد.                                                    

8.       خوردن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحر سبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید. نوشیدن آب زیاد به هنگام سحری، یک اشتباه رایج است. این‌کار منجر به رقیق‌شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اخلال در هضم می‌شود.

9.       برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید، بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری، به رختخواب نروید.            10. بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی جات فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.                                     

11.   سعی کنید وعده های غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.

12.   برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.                                                                       

13.   ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند.

14.   وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید؛ زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان؛ سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.  



واحد بهبود تغذیه جامعه

           معاونت بهداشتی

تاریخ درج خبر : دوشنبه ٣١ ارديبهشت ١٣٩٧  |  کد خبر : ١١٧٠٤ | تعداد نمایش خبر : 168
 

 


خروج