مقاله / پنج دانستنی جالب در مورد آب
 

شنیده ایم که می گویند هر کس روزي یک سیب بخورد، دیگر نیازي به دکتر پیدا نمی کند. اما 8 لیوان آب در روز چه نفعی براي ما دارد؟ صرفنظر از نفخ شکم، آب مزایاي زیادي براي سلامتی ما دارد. هر سلول از بدن ما براي درست عمل کردن به آب نیاز دارد و هر عمل متابولیک در بدن نیز تشنه ي آن است.

 تقریباً % 55 تا % 75 از حجم بدن از آب تشکیل شده است، و اگر آبی که درروز از طریق نفس کشیدن، عرق کردن و ادرار از دست میدهیم را حدود 8 لیوان فرض کنیم، ضروري است که بخواهیم این میزان را با خوردن آب دوباره جبران کنیم. در این مقاله میخواهیم شما را 5 نکته درمورد آب آشنا کنیم تا شاید مشوقی باشد براي اینکه 8 لیوان آب در روز را با کمال میل بخورید!

 1. کارایی مغز را بالا میبرد اگر یادتان نمی آید که در مقدمه ي این مقاله چه نوشته بود، احتمالًا مغزتان خشک شده است. از آنجا که تقریباً % 80 از بافت مغزي از آب تشکیل شده است، ضروري است که آب کافی به آن برسانید. آزمایشات بالینی نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می آورد و به قدرت تمرکزآسیب میرساند. منطق پشت این مسئله کاملًا واضح است اگر آن ماده را از مغزتان کم کنید، گرفتار مشکلات عملکردي می شوید.

این مثل راندن ماشین بدون بنزین است. در مغز، آب مایعاتی را که پروتئین و آنزیمها را حمل میکنند را رقیق میکند، و به رساندن این مواد به مقصد کمک میکند. وقتی آب بدن کم میشود، این مایعات براي رساندن بار خود کندتر میشوند و عملکرد  مغز نیز آسیب میبیند. همچنین آب باعث از بین بردن رادیکالهاي آزاد (که باعث خرابی سلولها در مغز میشود )می گردد.

2.از بسیاري از بیماريهاي خطرناك جلوگیري میکند ورم مفاصل، سرطان و بیماريهاي قلبی، بیماريهایی خطرناك و جدي هستند که میلیونها نفر را گرفتار میکنند، اما شما میتوانید با خوردن آب از ابتلا به این بیماريها پیشگیري کنید. آب یکی ازمهمترین عناصر در غضروف و نرمه استخوان و مایع زلالی، مایعی که در اطراف مفاصل وجود دارد که باعث چرب کردن محیط میشود، است. وقتی میزان کافی از آب در این ناحیه وجود داشته باشد، اصطکاك کمتري در اطراف مفاصل به وجود میآید واحتمال ابتلا به ورم مفاصل نیز کمتر می شود.

همچنین وقتی میزان کافی آب در سیستم ما باشد، گرچه باعث میشود مجبور شویم تند تند به دستشویی برویم، اما بدن از سموم پاك میشود. اگر این سموم کمتر در بدن ما باقی بمانند، احتمال ابتلا به سرطان نیزکاهش مییابد. آب نه تنها کمک میکند تا سموم از بدن دفع شوند، نمک اضافی بدن را نیز دفع میکند. تحقیقات نشان داده است که وجود نمک زیاد در بدن باعث بالا رفتن فشار خون شده که این هم منجر به بروز بیماريهاي قلبی میشود.

3. به کاهش وزن کمک میکند اگر گرسنه هستید، سعی کنید شکمتان را با آب پر کنید. آب حاوي هیچ میزان کالري یا چربی نیست و ثابت شده است که گرسنگی را نیز برطرف میکند. همچنین یک لیوان آب متابولیسم بدن شما را نیز افزایش میدهد. از آنجا که همه ي  عملیاتهاي بدن به آب نیاز دارند، بدیهی است که وقتی کم آب بخورید همه چیز در بدنتان کندتر پیش می رود.

 آب بیشتر باعث بالا بردن متابولیسم میشود که این هم به نوبه ي خود کالري سوزي میکند. تحقیقات نشان داده است که پس از خوردن دو لیوان آب، 10 تا 40 دقیقه طول میکشد تا متابولیسم بدنتان شروع شود. و وقتی متابولیسم آغاز شد، شما % 30 سریعتر کالري میسوزانید.

4. پوسیدگی دندان را برطرف میکند میگویند که یک لبخند با آینه یک تومان هم خرج ندارد، اما میلیونها تومان میارزد. پس محافظت از دندانها واجب میشود. میدانیم که تامین آب مورد نیاز بدن، به تولید مایعات مختلف در بدن کمک میکند، مثل بزاق دهان که باعث از بین بردن پوسیدگی دندانها می شود.

پوسیدگی دندان از تولید اسید ایجاد میشود که میناي دندان را میخورد، اما بزاق دهان این اسید را خنثی میکند. همچنین حاوي مواد معدنی خاصی است که به بازسازي دندانها کمک میکند. اگر میزان کافی آب به بدنتان برسانید، و کمتر شکلات و آبنبات بخورید، مطمئن باشید که دندانهایی سالم خواهید داشت.

5.نوشیدن آب زیاد ضرر دارد نوشیدن میزان معین آب در روز ضروري است اما نیازي به زیاد کردن این میزان نیست. کاري که باید بکنید جبران میزان آبی است که از دست میدهید. یک فرد متوسط روزانه حدود 2 تا 3 لیوان آب از تنفس، و 1 لیوان دیگر از طریق عرق کردن از دست می دهد.

اگر 3 تا 4 لیوان نیز به طور تقریبی از طریق ادرار دفع کند، بدن حدوداً به 8 لیوان در روز آب نیاز پیدا میکند. شما باید همان میزان آبی که در روز از دست داده اید، را براي بدن دوباره تامین کنید نه بیشتر. اگر بیشتر از میزان مورد نیاز آب به بدن برسانید، تعادل سدیم در بدن از بین میرود که منجر به مشکلات گوارشی، حملات ناگهانی و حتی بیهوشی میشود.

 در نهایت توصیه می شود ،آب بخورید، سالم بمانید! آب براي بدن شما ضروري است، و بدون آن فعالیتهاي بدن شما دچار مشکل میشود. پس اطمینان یابید که میزان کافی آب به بدنتان برسانید تا سلامتی بدنتان تامین شود.

بیتا ابراهیمی راد(کارشناس تغذیه مرکز توسعه سلامت کیش)

منبع: کتاب ورزش، تغذیه و تناسب اندام

 

 

تاریخ درج خبر : يکشنبه ١٩ شهريور ١٣٩٦  |  کد خبر : ٩٠٥٠ | تعداد نمایش خبر : 101
 

 


خروج